شیخ شهید مشروطه مشروعه

                                             
قیام مشروطه تجربه‌اي دو پهلو و«شیرین-تلخ» بود که از سویی تبلور روح انقلابی ملت مسلمان و جهاد ضداستبدادی علمای امت و از سوی دیگر نقطه عطف تحولات بزرگ در عرصه سیاسی- فرهنگی در مواجهه با تمدن مادیگرای غربی بود. این تمدن از سویی با وجهه استعماری و از سويی با دستاوردهای متفاوتی در عرصه تفکر اجتماعی و سیاسی به سراغ ایران نیز آمده بود؛ علما و مجاهدین، در تعیین جایگاه خود نسبت به استعمار انگلیس و روس و استبداد فاسد قاجار و عقب‌ماندگی شدید اقتصادی و آپارتاید علمی (استضعاف تاریخی ایرانیان در همه زمینه‌ها) دچار وضعی بی‌سابقه شده بودند! از سویی شاه مستبد به مشروطیت و کنترل قانونی تن نمی‌داد و از سویی نیز جریان‌های به اصطلاح روشنفکری غربگرا و فراماسون‌ها و گروه‌های سکولار وارد عرصه شده و به جای استبداد شاهنشاهی یک سیستم غربگرا و لائیک را می‌خواستند. امّا آنچه در این میان حائز اهمیت است اتفاق نظر علما و فقهای مطرح درباره ماهیت ضددینی و الحادی آن 2 جریان بود. اما متأسفانه در اینکه کدام‌یک خطرناک‌ترند مصداقا اختلاف نظرهایی به وجود آمد و عاقبت علاوه بر آنکه سلطنت و استبداد علاج نشد و استبداد قاجار به استبداد پهلوی تبدیل شد جنبش مردمی- اسلامی مشروطه نیز به لحاظ محتوای نظری، از اهداف و مبانی اسلامی به سوی مبانی مشروطه انگلیسی- فرانسوی منحرف شد. در این میان اظهارات شفاف و مستند 2 تن از فقهای بزرگ و مجاهد شیعه در باب مشروطیت، مستحق توجه بیشتری است زیرا هر دو جزو رهبران تئوریک و سیاسی نهضت مشروطه بوده‌اند.



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 22 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط میر محمد حسینی سفیدان جدید

 

     در نقطه مقابل انديشة شيعه، انديشه اهل سنّت هست كه معتقدند پيامبراسلام(ص) هيچ شخص معيني را جانشين بعد از خود براي زعامت امت اسلامي انتخاب نكرده است واصولا نصوص ديني در امر حكومت بعد از رحلت پيامبر(ص) ساكت است و هيچ گونه سخن روشني در اين زمينه و شرايط حاكم اسلامي و چگونگي انتخاب آن بيان نشده و آن را به خود مسلمانان و صحابه واگذار كرده است. در واقع، آنچه كه بعد از رحلت پيامبر(ص) واقع شد محصول اراده و اجتهاد مسلمانان صدر اسلام بوده است.


ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 1 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط میر محمد حسینی سفیدان جدید

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 40
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 140
بازدید ماه : 140
بازدید کل : 5643
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1





اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان