به صورت خيلي خلاصه فقط براي داشتن پيش فرض
افلاطون در سال 427 قبل از میلاد در خانواده ای اشرافی به دنیا آمد. در 18 سالگی با سقراط آشنا شد و مدت 10 سال شاگرد سقراط بود. بعد از اعدام سقراط یک سلسله سفر را آغاز کرد. طی این سفرها از نقاط مختلفی از جهان نظیر مصر و سیسیل و فلسطین دیدن کرد. در این سفرها با اندیشه های متفاوتی آشنا شد به طوری که تاثیر آنها در افکار افلاطون هویدا است. هنگامی که افلاطون به آتن بازگشت 40 سال داشت. در این زمان بود که مدرسه معروفش را به نام آکادمی تاسیس کرد. این مدرسه را می توان اولین دانشگاه جهان محسوب کرد که در آن دروسی نظیر فلسفه ریاضیات و نجوم تدریس می شد.
پاتريمونياليسم
پاتريمونياليسم رايج ترين نوع سلطه سنتي است، پاتريمونياليسم فاقد عنصر عقلانيت است و در آن سنت به عنوان يك اصل عدول ناپذير اعتبار دارد . مايه وحدت در اين جامعه شخص رهبر است واطاعت از او، اطاعت از مافوق و حالت بندگي دارد . اين نوع سلطه با شيوه اداري به سبك جديد آشنا نبوده البته تداوم رژيم پاتريمونيال در بلند مدت اجازه مي داد كه تشكيلات اداري ساخت يافته اي ايجاد گردد.در اكثر موارد ، مسئولان خدمات ، مالك شغل خود يا دست كم مالك وسايل اداري شغل خود بودند و آنچه در اين نظام مفهومي نداشت ، جدايي ميان قلمرو خصوصي و قلمرو رسمي بود يعني تميز ميان منافع شخصي صاحب منصب اداري و منافع عمومي وابسته به منصبي كه اشغال مي كرد.
نظام اداري پاتريمونيال از مفاهيم تخصص و صلاحيت اطلاعي نداشت و تنها شرافت فردي را در نظر مي گرفت. حقوق نيز به طرز سنتي اداره مي شد عموماً ميل و اراده شاه كار قانون را انجام مي داد . خلاصه كلام ، ويژگيهاي اساسي اين نوع سلطه مبتني بر نظامي بود كه در آن عموماً اكثرمشاغل از صدر تا ذيل مراتب ، اختصاصي بودند، البته اين اختصاصي بودن با مفهوم سلطه خودكامه متفاوت است . چون سلطه پاتريمونيال از طريق نهادهايي مثل پارلمان ، ديوان عدالت و ... محدود بود . در واقع مي توان گفت هيچ گاه در تاريخ يك دولت پاتريمونيال ناب وجود نداشته است
آشنایی با مکتب آنارشیسم
واژهي آنارشیسم ریشه در زبان یونانی دارد و تركیبی از (archos) به معنی سرور، سر، رئیس و حكومت و پیشوند (an) برای منفی كردن میباشد. پس میتوان سروریستیزی یا حكومتستیزی را معادلهای مناسبی برای این واژه دانست و از لحاظ لغوی آنارشی به معنی «بیحکومتی» است.
ديدگاه جامعه شناسي تالكوت پارسونز
تالكتوت پارسونز (1902 -1979) جامعه شناس آمريكايي يكي از بزرگترين نظريه پردازان قرن بيستم است. تفحص ژرف در آثار جامعه شناسان مهم اروپايي (وبر، دوركيم، پارتو) و تامل در مسائل و بحران هاي عظيم اين قرن سرانجام او را به سوي ساختن تئوري هاي جديد در رابطه با كنش فردي، نظام اجتماعي و سيستم فرهنگي كشاند. پارسونز براي عناصر فرهنگي و اجتماعي در شكل گيري سياست و اقتصاد نقش عمده اي قائل بود و در ترويج مكتب «كار كردگرايي ساختي» تلاش بسياري كرد. نظريه هاي كلان، بيان پيچيده، ديدگاه متعالي و تفكر نظام ساز وي، به شدت مورد ملامت و تهاجم بعضي حوزه هاي جامعه شناسي (بخصوص ديدگاه ديالكتيكي) قرار گرفته است.
سوسیالیسم
نظریهای سیاسی اقتصادی یا سیستمی از سازمان اجتماعی مبتنی برمالکیت مشترک یا دولتی
ابزار تولید،توزیع و مبادله-هرچند که همانند سرمایهداری،سوسیالیسم نیز شکلهای
بسیار و پراکنده به خود میگیرد و یک مفهوم دائما درحال تحول است .
کارکرد گرایی
مکتبی فکری که می گوید جوامع یا نظام های اجتماعی " نیازهایی" دارند و ما می توانیم
نهاد ها و اعمال را بر حسب " کارکرد " هایی که برای بقای کل به اجرا در می آورند،
تبیین کنیم . تبیین کارکرد گرایانه در تمام سنت های علوم اجتماعی رایج است و هیچ
مکتب واحدی از کارکرد گرایی مدرن وجود ندارد .
كودتاي 28 مرداد از زبان طراح آن
در سال 1953 آيزنهاور، رئيسجمهوري آمريكا طرح رهبري وهزينه كودتايي كه منجر به سقوط دولت دكتر مصدق گرديد فراهم كرد. اينك عامل واجراكنندة طرح كودتاي «سيا» كه عمليات مربوطه را به طور سري در ايران انجام دادهاست، از اين راز پرده برميدارد:
اصطلاحات جامعهشناسی و علوم سیاسی
آگاهی از معنای اصطلاحات درهرعلمی اولین قدم در شناخت آن علم و توافق بر روی
مبانی آن است . اصولا بدون شناخت ازمفاهیم واصطلاحات هرعلم هرگونه بحثی در آن علم
برای رسیدن به یک توافق اجمالی امکان پذیر نیست . با توجه به ضرورت این امر بهتر
با بعضی از اصطلاحات مهم و کلیدی جامعه شناسی و علوم سیاسی با
رجوع به فرهنگ نامه های معتبر دراین زمینه ها ، آشنا شويم
خلاصه انديشه ها كارل ماركس
ماركس پايه و اساس كار خود را تحليل و بررسي دوره هاي تاريخي قرار مي دهد . او مي گويد جامعه از توازن نيروهاي متضاد ساخته شده ، نه رشد، آرام بلكه موتور پيشرفت تاريخ نبرد بوده يعني نيروي برانگيزاننده ي تاريخ همان شيوه ي ارتباطات انسانها در رهگذر كشمكشهايشان برا ي به دست آوردن زيست مايه از چنگ طبيعت است .
خلاصه کتاب:کالبد شکافی چهار انقلاب(کرین برینتون)
معانی مختلفی از انقلاب ذکر شده ویه گونه های مختلف خطاب میشود در مفهومی عام معنایی در حدود یک دگرگونی شدید و ناگهانی دارد.هرچند انقلاب را برای نشان دادن دگرگونی بیان میکنیم اما معنای بسیار دقیق تر ان را در نظر داریم.انچه مورد نظر ماست جانشینی گروهی است که تا بحال صاحب منصب حکومت نبودند و حال به این مقام میرسند.به هرحال هرچه انقلاب را در نظر گیریم در نیمه سده بیستم موضوعی بحث برانگیز شده است در تحلیل امور انسانی بی طرفی کاری بس مشکل است بسیاری میگویند درهنگام توصیف یک رخداد باید از افراد ان واقعه اعلام برائت کنیم درغیر این صورت به نتایج درستی نمیرسیم.هدف ما ازاین بررسی بدست اوردن تخمینهایی در باب ۴ انقلاب امریکا،فرانسه،روسیه و انگلیس است.
خلاصه تاريخ ايران قبل و بعد از اسلام
شاید بسیاری باور ننمایند که از سال سی.ام هجری که سال مرگ یزدگرد آخرین پادشاه ساسانی است تا سال 1344ه.ق(=1304ه.خ) که تاریخ برافتادن قاجاریان می.باشد در درون حدود طبیعی ایران بیش از یکصد و پنجاه خاندان به استقلال یا نیمه استقلال پادشاهی کرده.اند
• در جریان اولتیماتوم روسیه مجلس دوم منحل گردید
• یک سال پس از تشکیل مجلس سوم به دلیل شروع جنگ جهانی اول مجلس تعطیل گردید.
مکتب های سیاسی1
,امپریالیسم,سوسیالیسم,کمونیسم,
دموکراسی,کاپیتالیسم,ناسیونالیسم,
فاشیسم,فئودالیسم
لقمه اول از علم سياست
تعریف سیاست,مرزهای دانش سیاسی,
تحول تاریخی در مفهوم سیاست,تعریف دولت,
تعریف حکومت,تمایزات دولت و حکومت
ماده ۳۰۱ قانون کیفری ترکیه، مادهای قانونی است که با تعریفش از "خیانت به هویت ترکی و جمهوری ترکیه" باعث دستگیری یا تعقیب قضایی بسیاری از نویسندگان و روزنامه نگاران ترکیه شده است. این ماده، هرگونه زیر سئوال بردن هویت ترکی، تبار و موجودیت تاریخی ترکها را از ترکهای عثمانی گرفته تا دیگر اقوام ترک زبان را جرم میداند. با استناد به این قانون معمولیترین انتقادها از عملکرد تبار ترک، حتی در گذشتههای بسیار دور، توهین محسوب شود. این قانون دست سیستم قضایی را برای دستگیری بسیاری از روشنفکران و نویسندگان ترک را به اتهام خیانت به هویت ترکی به خوبی باز گذاشته است. در سال ۲۰۰۸ پس از فشارهای بینالمللی این قانون کمی اصلاح گردید. هرچند بسیاری این اصلاحات را صوری و ناکافی میدانند.
متن ماده ۳۰۱
ماده 301- کسانی که به تحقیر ملت ترک، حکومت جمهوری ترکیه، سازمانها و ارگانهای حکومتی بپردازند محاکمه و مجازات می شوند
۱. شخصی که به صورت علنی به تحقیر ملت ترک، حکومت جمهوری ترکیه، مجلس ملی کبیر ترکیه، دولت جمهوری ترکیه و دستگاههای قضائی حکومت بپردازد به شش ماه تا یک سال حبس مجازات خواهد شد.
۲. فردی که به صورت علنی به تحقیر ارتش یا نیروی انتظامی حکومت دست بزند طبق تبصره یک مجازات خواهد شد.
۳. طرح دیدگاههایی که با هدف انتقاد مطرح می شود جرم تلقی نمی شود.
۴. طرح تحقیقات پیرامون این جرم منوط به اجازه وزارت دادگستری می باشد